Конспекти уроків 5 клас

Конспект уроку образотворчого

5 клас

Тема: Узагальнення вивченого матеріалу з теми «Живопис».

Мета:

Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця;

інформаційна компетентність: здатність володіти і оперувати інформацією;

громадянську компетентність: шанобливе ставлення до природи.

Формувати предметні компетентності:

узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Живопис»;

розвивати увагу, уяву, фантазію;

формувати почуття колективізму та взаємопідтримки, ціннісне ставлення до мистецтва.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку

Сьогодні на уроці ми маємо узагальнити свої знання з теми «Живопис», а для цього ми виконаємо різні завдання.

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

І. «Вибери варіант»

1.Вид образотворчого мистецтва, який створюється на площині за допомогою будь-яких фарб.

А)графіка  б) живопис  в) скульптура

2. Особливий вид живописних творів великого масштабу, що прикрашають стіни та стелі архітектурних споруд; а) монументальний  б) мініатюра  в) станковий;

3. Живопис, який  виконується на станку – мольберті; за основу використовують деревину, картон, папір та полотно, натягнуте на підрамник. Ці твори можна побачити на виставках, у музеях, в ермітажах тощо  а)монументальний б) декоративний  в) станковий;

4. Гармонійне поєднання кольорів на полотні. А) колорит  б) контраст  в) нюанс;

5. Поєднання світлого і темного, хроматичного і ахроматичного

а) колорит  б) контраст  в) нюанс;

6. Ступінь чистоти даного кольорового тону а) контраст б) світлота  в) насиченість;

7. Кольори спектру, які не можна утворити з інших(синій, жовтий, червоний.)  а) основні  б) похідні  в) теплі;

8. Кольори спектру, які можна утворити з інших. А) основні  б) похідні  в) теплі;

9. Безколірні безбарвні (чорний, білий та сірий).- це кольори: а) основні  б) ахроматичні  в) холодні

10. Вид монументального мистецтва, який полягає у створенні композиції з маленьких камінців, це: а) фреска,  б) мозаїка в) вітраж

11. - Передача руху у композиції., це: а) динаміка  б) статика

в) контраст;

12. - Поєднання  окремих частини художнього твору у цілісне зображення: а)композиція  б) стилізація  в) гармонія

ІІ. «Знайди відповідність»  (види мистецтва

А) Живопис.    Б) Скульптура.     В)Графіка.  Г)Декоративно-прикладне мистецтво


  
  



 




ІІІ. Знайди відповідність  (види монументального живопису)

Мозаїка  Вітраж  Фреска Панно 

 





ІV. Підсумок уроку

-         Всі справились із завданнями?

-         Вам сподобалась ця тема?

-         Що вам найбільше сподобалось?

 


💙💙💙


Конспект уроку образотворчого мистецтва

5 клас

Тема: Живопис. Монументальний живопис.

Мета:

формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця;

інформаційна компетентність: здатність володіти і оперувати інформацією.

предметні мистецькі компетентності:

активізувати знання про види живопису; вдосконалити композиційні навички та навички роботи з кольором; розвивати уяву, фантазію, відчуття кольору; формувати ціннісне ставлення до мистецтва, до прекрасного; виховувати у собі почуття насолоди, коли бачиш, що твориш на папері щось хороше і неповторне, що йде з глибини душі і милує оточуючих.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

-           Назвіть основний засіб вираження в живописі.

-         Що таке монументальний живопис?

-         Де можна побачити зразки монументального живопису?

-         Які види монументального живопису ви запамятали?

-         Що таке вітраж?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку

-           Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово «вітраж»?

-           Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу з нашою вітражною композицією, виконаємо нашу роботу в кольорі. Мабуть, кожному з вас цікаво як ваша робота виглядатиме в кольорі. От сьогодні ми це і побачимо.

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

 Кожен вітраж складається з урахуванням певної кольорової гами. Добір кольорів будується на основі теплохолодності, контрастності або домінування будь-якого кольору. Оформлення вітражів засновано на прийомах аплікації, колажу, паперової пластики. Елемент творчості полягає саме в оформленні контурного малюнка вітража різними образотворчими матеріалами (кольоровий папір, кольорові серветки, кольорова калька або пергамент, фарби акварель, вітражні фарби).  Ефект прозорості вітражів досягається за рахунок матеріалів, які добре пропускають світло.

Готові вітражі можна використовувати по-різному. Вони можуть служити чудовою прикрасою інтер'єру, оригінальним подарунком.

V.Визначення практичних завдань уроку

Послідовність виконання роботи:

1.       Підбираємо необхідні кольори для нашої роботи.

2.       На палітрі утворюємо необхідні відтінки.

3.       Кожен шматочок нашого вітражу має бути іншого відтіку, щоб вони відрізнялись між собою.

4.       Наведи контури чорним фломастером.

Фізкультхвилинка

Із-за парт ми піднялись,

Всі добряче потяглись,

Гарно спинки всі прогнули

І про втому геть забули.

Пальці всі в замок закрили

Й стисли їх мерщій щосили.

А тепер присіли — раз!

Фізкультпауза у нас.

Піднялись і пострибали,

Мов сніжинки покружляли.

Сіли рівно — і до праці.

Хай не стомлюються пальці.

VІ. Самостійна практична робота учнів

Учні виконують роботи. Учитель допомагає, надає поточний інструктаж.

VІІ. Підсумок уроку

-         Що таке монументальний живопис?

-         Де можна побачити зразки монументального живопису?

-         Які види монументального живопису ви запамятали?

-         Що таке вітраж?

Презентація учнівських робіт, поради, похвала.

Прибирання робочих місць.

VІІІ. Домашнє завдання

Продумати колорит композиції

 

Відео до уроку можна переглянути за посиланням

https://video.novashkola.ua/5-klas/obrazotvorche-mistectvo-5-klas/urok-29/

                                                            ❤❤❤  



                           Конспект уроку образотворчого мистецтва

5 клас

Тема: Живопис. Види живопису. Монументальний живопис.

Мета:

формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця;

предметні мистецькі компетентності:

Ознайомити учнів з видами живопису: монументальним, станковим, театрально-декораційним. Вчити розрізняти їх один від одного, працювати в обраному виді живопису. Вчити підбирати кольори, які б відповідали і передавали основний настрій створюваної роботи. Активізувати пізнавальну діяльність;

розвивати уяву учнів, кругозір, логічне мислення, навички самостійного компонування натюрморту, любов до того, що створюєш. Розвивати зорове сприймання, навички роботи з аквареллю;

виховувати любов до мистецтва, до прекрасного, до людей. Виховувати у собі почуття насолоди, коли бачиш, що твориш на папері щось хороше і неповторне, що йде з глибини душі і милує оточуючих.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

-           Як називається вид образотворчого мистецтва, який створює образи на площині за допомогою фарб?

-           Назвіть основний засіб вираження в живописі.

-           Як називається зображення природи?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку

-           Сьогодні на уроці ми познайомимося з мистецтвом вітражу, зясуємо до якого виду живопису воно належить, визначимо основні вимоги до створення вітражних композицій та створимо ескіз композиції для вітражу.

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

Із раніше засвоєних знань ви уже знаєте, що до робіт з живопису відносяться малюнки, виконані кольоровими фарбами на стіні, папері, полотні та інших площинах. Такий малюнок сповнений простору, глибини, як в реальному житті. Коли дивишся на таку роботу, то здається, що то живі люди, які ніби рухаються, або дерева і квіти як живі. Насправді, це лише кольорові фарби, якими працював художник, в свою роботу, «вложив душу», яка не залишає байдужими почуття людей, що споглядають цю картину. Живопис – це найпопулярніший вид мистецтва, який має багато шанувальників. Його поділяють на монументальний, станковий, театрально-декораційний.

  Монументальний живопис зявився самим першим, дуже давно. Ним розписували стіни і стелі печер первісні художники. Згодом монументальним розписос прикрашали храми, палаци царів. Яскравим прикладом монументального розпису є славнозвісна святиня – Києво-Печерська Лавра. Там, коли стоїш під куполами в храмі і споглядаєщ цей розпис, то здається, що піднявши руки можна полетіти туди високо, забути про всі земні проблеми. В цьому і є майстерність художника, його великий внутрішній світ і віками намолене святе місце.

  Станковий живопис виник пізніше. Це назва походить від слова «станок», тобто пристрій, за яким працюють. Це може бути полотно, дощечка, папір, де створюється картина, і яку можна переносити з місця на місце. Станковий живопис пишеться різними фарбами: темперою (фарба, замішана на клею, або яєчному жовтку); енкаустикою (фарба з воском); олійними фарбами; аквареллю.

  Театрально-декораційний живопис. Цей живопис служить для декорацій у театрах костюмів для акторів, оформлення сцен.

 Художники створюють роботи різни розмірів. Ми знаємо, що роботи виконані на мольберті-станку відносяться до станкового живопису. Однак художники створюють роботи і дуже великих розмірів.

   Живописні твори великих розмірів, що прикрашають будівлі з середини або ззовні, відносяться до монументального живопису. Художник створює їх для певної споруди, для її стін або стелі.. Тому розмір та форма композиції , її колорит повинні підходити для будівлі, складати єдине ціле.

   Твори монументального живопису великі за розмірами, та сприймаються на відстані. Спробуйте визначити, яким вимогам повинен відповідати, на вашу думку, такий твір?

   Справді, художник повинен уникати дрібних деталей, яких глядач не зможе розгледіти. Твір повинен бути небагатослівним, проте виразним. Монументальний живопис змінює обличчя вулиць або площ, розширює їх, надає їм величавого вигляду.

Які види монументального живопису вам відомі?

Монументальний живопис дуже різноманітний.

Це мозаїки, фрески, панно та вітражі.

   Мозаїка пришла до нас із глибини віків. Мозаїка – це картини або зображення, які складаються з маленьких кольорових камінців, керамічних плиток, кольорових шматочків непрозорого скла. Все кріпиться на цемент.

   Фреска - слово походить з італ. «ФРЕСКО», що означає «свіжий,сирий». Фрески пишуть по сирій штукатурці фарбами, що розчиняються у воді.

   Панно прикрашає внутрішній або зовнішній простір будівлі. Пишеться воно, як і картина – фарбами на полотні та  оформлюється в раму, необхідно, щоб панно за своєю формою, колориту пасувало до інтер’єру приміщення.

   Картини у вікнах називаються вітражами, адже «Вітре» - французькою  мовою «віконне скло». Звідси і назва – вітраж.

   Вітраж – старовинний вид мистецтва. Ніхто точно не знає, коли воно з’явилося. Проте найбільш відоме воно було у середні віки. Майже всі середньовічні храми славилися своїми вітражами. Коли крізь вузькі вікна, або круглу розету потрапляє сонячне проміння, вікна ніби починають горіти. Яскраве, кольорове скло починає світитися як дорогоцінне каміння.

   Усі вітражі того часу мали релігійний зміст і складали цілі ансамблі, гармоніюючи з архітектурою середньовічного собору.

   Найвидатніші зразки живописних картин зі скла знаходяться у Франції. Це, зокрема, вітражі соборів в Пуантьє і Сен-Дені, В Шатрі і Бурже, вітражі в Сен-Шапель і в Парижі.

   Вітражі заворожують грою світла, досконалістю композиції, атмосферою ейфорії, зачаровують навіть далеких від мистецтва глядачів. На виразність вітража значно впливають умови освітлення, що звичайно залежать від місця його розташування. Варто особливо відзначити, що тільки вітраж здатний створювати в інтер’єрі особливе одухотворене середовище, мінливу і непередбачену гру кольорів. Вітраж немислимий без світла, тому здатність скла розсіювати світло, а не поглинати, дозволяє створювати в інтер’єрі незвичайні кольорові рішення. Сонячні промені, що переломлюються, змушують скло горіти яскравими соковитими фарбами, роблячи його кожен раз новим і неповторним.

   У класичному вітражі може виконуватися розпис спеціальними фарбами, пігмент яких після випалу не вигорає і не стирається століттями. Сучасний вітраж розрахований на електричне висвітлення, що значно розширяє можливості його застосування в архітектурі – не тільки у вікнах, але й у між кімнатних перегородках і підвісних стелях. Вітражем можна прикрасити вікно, зберігши прозорість, або ж зробити вітраж яскравою плямою, що виконує функцію захисту від сторонніх поглядів. Красивий вітраж виходить при кропіткій роботі. На протязі декількох днів, а то й тижнів, поступово збирається малюнок вітража. Поспішність тут недоречна, як і в будь-якому іншому виді творчості. Якщо таку роботу виконує майстер, то виникає твір мистецтва.

V.Визначення практичних завдань уроку

Щоб виконати вітраж спочатку необхідно продумати сюжет і намалювати ескіз.

Послідовність виконання:

1.       Задумайте та зобразіть спрощений, укрупнений малюнок.

2.       Контурні лінії зображень продовжіть на фон, тим самим поділивши його на уявні шматочки скла.

Фізкультхвилинка

Із-за парт ми піднялись,

Всі добряче потяглись,

Гарно спинки всі прогнули

І про втому геть забули.

Пальці всі в замок закрили

Й стисли їх мерщій щосили.

А тепер присіли — раз!

Фізкультпауза у нас.

Піднялись і пострибали,

Мов сніжинки покружляли.

Сіли рівно — і до праці.

Хай не стомлюються пальці.

VІ. Самостійна практична робота учнів

Звучить мелодія творів П.Чаковського, учні виконують роботи. Учитель допомагає, надає поточний інструктаж.

VІІ. Підсумок уроку

-         Що таке монументальний живопис?

-         Де можна побачити зразки монументального живопису?

-         Які види монументального живопису ви запамятали?

-         Неповторна краса в театрі – який вид живопису?

-         Що таке вітраж?

Презентація учнівських робіт, поради, похвала.

Прибирання робочих місць.

VІІІ. Домашнє завдання

Продумати колорит композиції

 Відео до уроку можна переглянути за посиланням

https://video.novashkola.ua/5-klas/obrazotvorche-mistectvo-5-klas/urok-28/

                                                  ❤❤❤ 



                                      КОНСПЕКТ УРОКУ ОБРАЗОТВОРЧОГО

5 клас

Тема: Живопис. Знайомство з тоном, світлотою та насиченістю.

Мета:

Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця; 

громадянську компетентність: шанобливе ставлення до природи.

Формувати предметні компетентності:

продовжувати ознайомлювати учнів з засобами виразності живопису, поняттями «світлота», «насиченість»; вчити спостерігати характерні риси тварин, компонувати фігуру тварин, відтворювати цілісність, створювати колірну гаму; закріплювати навички роботи з фарбами.

Розвивати дрібну моторику руки, спостережливість, увагу, творчу уяву.

Виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та матеріали: простий олівець, гумка, альбом, фарби, пензлики, стаканчик для води, серветки для витирання рук і пензлів, палітра

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Перевірка готовності учнів до роботи                                                                                                                                                          Створення емоційної атмосфери. 

Доброго дня! Доброго всім настрою!          

ІІ. Актуалізація опорних знань  і вмінь

-         Що таке живопис?

-         На які групи можна поділити кольори?

-         Назвіть теплі кольори.

-         Назвіть холодні кольори.

-         Які кольори називають контрастними? Які нюансними? Назвіть їх.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку  

-         Відгадайте загадку.

Як веселка кольорова,                                                                                                                                          Має здібності до мови.                                                                                                                      Слово пташці цій скажуть,                                                                                                              Вона його повторить вмить.     (Папуга)

  Ви вже здогадалися, сьогодні на уроці ми познайомимось з поняттями «статика» і «динаміка», із зображенням птахів в мистецтві та створимо  композицію «Папуга»

 ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

Світ,  в якому ми живемо, наповнений кольором. Без нього він став би сірим і безрадісним. Все, чого сягає наш погляд, вражає досконалістю форм, насиченістю фарб, дивовижними сполученнями кольорів: безмежність морських просторів, велич лісів та численні форми рослин і тварин.

  Природа – мудрий та винахідливий митець. Кожне її творіння неповторне та особливе, наділене притаманними лише йому формою та кольором.

   Це забезпечує виживання в середовищі існування. Забарвлення і форма зумовленості навколишнім середовищем і способом життя живих організмів. Вони допомагають їм пристосуватися, стати непомітними або, навпаки, привернути увагу до себе.

   Малювати птахів – нелегка справа, адже вони ніколи не позуватимуть вам. Тварини завжди рухаються. Тільки спостережливість, гострий погляд та уява можуть допомогти художникові створити картину анімалістичного жанру.

Статика – стан спокою, рівноваги або застиглості, що досягається симетрією.

Динаміка – зорове сприйняття руху, форми, що досягається асиметрією.

Пташки такі непосидючі: то стрімголов здіймаються в небо, то хутко клюють зернятка, то стрибають з гілки на гілку, то весело цвірінькають.

Сьогодні будемо малювати папуг. Мабуть кожен з вас бачив цих чудових птахів якщо не вживу, то картинки або відео з ними.

- Яке в них оперення?

Світлота – властивість кольору бути більш чи менш яскравим (світлішим).

Насиченість – це ступінь чистоти даного кольору.

    V. Визначення практичних завдань уроку 

Незважаючи на велику кількість птахів і їх розміри будова тіла всіх майже однакова. Залежно від клімату, умов життя та способу добування їжі у різних птахів по-різному розвинені окремі частини тіла. Тобто відрізняються всі птахи в основному пропорціями свого тіла та оперення.

(Вчитель пояснює,показує на дошці схему зовнішнього вигляду птаха)

Малюнок птаха виконується в такій послідовності: легкими дотиками олівця проводяться межі зображення птаха: визначається напрям положення тулуба, шиї, голови, ніг, крил; знаходяться правильні пропорції та найзагальніші форми головних частин тіла; уточнюються обриси птаха, його характерні ознаки; звертається увага на його контурні лінії його тіла; продумуються світлотінь та вирішується його характерне забарвлення.

Послідовність виконання:

1.       Тіло папуги схоже на овал, а голова на круг. Спочатку простим олівцем малюємо овал. Розміщуємо його посередині аркуша паперу. Потім малюємо круг – це буде голова.

2.       Промальовуємо крила.

3.       Стираємо не потрібні лінії.

4.       Малюємо дзьоб. Він зігнутий, напівкруглий і загострений знизу.

5.       Малюємо око.

6.       Домальовуємо хвіст.

7.       На голові і навколо ока промальовуємо частини, які потім будемо малювати різними кольорами.

8.       Домальовуємо чубчик з піря на голові.

9.       Малюємо гілочку, на якій сидить наш папуга, та лапки.

10.  На тілі і крилах, напівкруглими лініями домальовуємо пір’я.

11.  Завершуємо роботу в кольорі.

Фізкультхвилинка

 Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть.
Плигніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.

VІ. Самостійна практична робота учнів

 Учні виконують роботу під керівництвом вчителя. Під час роботи вчитель надає учням індивідуальну допомогу у вигляді пояснень, настанов, зауважень.                                                                                                                                                   

 VІІ. Підсумок уроку  

Продовжіть речення

-         На сьогоднішньому уроці я …

-         На сьогоднішньому уроці мені сподобалось

Обговорення учнівських робіт.

Під час обговорення учнівських робіт потрібно акцентувати увагу учнів передачі природних форм птахів, контрасту та нюансу. Учні мають аналізувати роботи своїх товаришів, обґрунтувати свою точку зору.

Приведення в порядок робочого місця.

VІІІ. Домашнє завдання

Виявити живопис великих розмірів, звернути увагу на його особливості

 

Відео до уроку можна переглянути за посиланням

https://video.novashkola.ua/5-klas/obrazotvorche-mistectvo-5-klas/urok-19/

 





                                                                  ❤❤❤

                                        Конспект уроку образотворчого мистецтва

5 клас

Тема: Живопис. Контраст. Нюанс. Створення композиції «Підводний світ».

Мета:  

формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця;

предметні мистецькі компетентності:

ознайомити з поняттям контраст та нюанс, вчити виконувати композиції, використовуючи ці засоби виразності живопису;

розвивати спостережливість, увагу, відчуття колористичної гармонії, вміння використовувати теоретичні знання під час виконання практичної роботи, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;

виховувати естетичні почуття від бачення краси в оточуючому світі, інтерес до вивчення природних форм.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

    І. Організаційний момент
   Привітання.  Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

-    Давайте згадаємо що таке живопис?

-    Які різні види фарб знаєте?

-    Які є три основні кольори? Чому вони називаються основними?

-    Які кольори похідні? Чому їх називають похідними?

-    Назвіть теплі кольори; холодні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку

- Заплющте очі, уявіть що ви стоїте на березі моря, а потім пірнаємо у воду.

- Як ви вважаєте, що ми можемо побачити під водою? Кого ми там зустрінемо?

Так, це будуть і рибки, і медузи, і крабики та багато інших мешканців підводного царства.

Сьогодні ми познайомимось із поняттями «Контраст» і «Нюанс», розглянемо різні природні форми, створимо композицію «Підводний світ».

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

1.  Вступна бесіда.

Світ,  в якому ми живемо, наповнений кольором. Без нього він став би сірим і безрадісним. Все, чого сягає наш погляд, вражає досконалістю форм, насиченістю фарб, дивовижними сполученнями кольорів: безмежність морських просторів, велич лісів та численні форми рослин і тварин.

Природа майстерно прикрасила все живе на планеті формою і кольором, які допомагають    живим    істотам    пристосовуватися   до   навколишнього   середовища.

Наприклад, деякі тварини зовсім непомітні на загальному фоні, а квіти, метелики – навпаки, добре вирізняються на фоні яскравої трави, яскравого неба. Таке непомітне забарвлення деяких тварин допомагає їм бути непомітними для хижаків. А хамелеон взагалі міняє свій колір під колір середовища. (показ відповідних ілюстрацій)

2. Ознайомлення з поняттям контрасту, нюансу.

 –  Як же кольори можуть підсилювати яскравість один одного, а як можуть робитися непомітними?

Колір – це життя,  і світ без фарб представляється нам мертвим.  Кольори зберігають багато дивовижних таємниць. Сьогодні ми познайомимось ще з однією з них. Будь –яка річ відзначається індивідуальними, притаманними тільки їй якостями та властивостями.  Колірні співвідношення в живописця будуються на контрастах, зіставленням одним кольором інших. З цією метою використовують додаткові кольори.  Різницю між ними або їх протилежність називають контрастом.                                     

Контраст підсилює відчуття різниці між предметами , їх частинами або ознаками. Контрастні кольори –  це кольори , максимально віддалені один від одного на колірному (спектральному) колі.     

  Наприклад,  щоб відтінити зображення якого-небудь предмету, забарвленого в жовтий колір, потрібно поряд покласти фіолетовий. Щоб підкреслити червоний колір,  потрібно взяти зелений, а для оранжевого – синій і так далі.

     На перший погляд контраст — поняття дуже просте. Взагалі його можна визначити як протиставлення предметів або явищ, які різко відрізняються за тими або іншими властивостями. Але при такому визначенні відмічаються лише зовнішні умови контрасту.

     Нюанс — це відхилення, ледве помітний перехід, відтінок у кольорі, звуці, формі. Задача нюансової погодженості колірного середовища вимагає одноколірності композиції, використання принципів нюансової розтяжки кольору і колірної подібності. Розповсюдженим прикладом побудови нюансово погодженого колірного середовища є використання зближених кольорів, кольорів однієї групи.

    Контраст та нюанс — основні засоби досягнення художньої виразності у всіх різновидах мистецтв. У живописі контраст має дуже велике значення.

У природі нюанс, в основному, служить засобом маскування, як для збереження свого життя, так і для полювання. Нюансові сполучення найбільш характерні для тварин і рослин середніх широт, півночі, непрохідних тропічних джунглів і т. ін. Там, де в меншому ступені спостерігається контраст світла і тіні, зв'язаних із сонцем. Нюансові сполучення підкреслюють взаємозв'язок всіх елементів природи, поєднують усі живі істоти в єдину гармонічну колірну гаму.  

Природа майстерно  прикрашує все живе на планеті кольором, який допомагає  пристосуватися оточуючому ландшафту і стати непомітним або привернути до себе увагу своєю  яскравою окрасою.

Наприклад, австралійський морський коник-Ганчірник, що живе серед бурих водоростей, схожий на водорості; смертельно небезпечний кораловий аспід (Єгипет) володіє забарвленням слабо ядовитої псевдо коралової змії, помітне контрастне фарбування свідчить про те, що тварина неїстівна, деякі тварини відлякують хижаків, демонструючи  плями схожі на очі..

Контраст         →         Чіткі межі

                          →         Добре помітні, яскраві кольори

                          →         Малюнок чітко виділяється на фоні

 

Нюанс             →         Малюнок зливається з фоном        

                         →           Межі нечіткі

          

Фізкультхвилинка (1хв.)

 Руками хвилі розбиваємо і глибше-глибше ми пірнаємо

 Ось між корал завмерли ми,

 Очима вправо,
       Вліво,

 Вверх,
       І вниз.

 Зробили коло головою

 І знову виринаєм над водою!

 

V. Визначення практичних завдань уроку

Послідовність виконання:

1.Легким дотиком олівця проводяться межі зображення риби: визначається напрям положення рибок.

2.Знаходяться правильні пропорції та загальні форми головних частин тіла.

3.Уточнюються обриси рибок, характерні ознаки.

4.Домальовуємо ще кілька рибок..

5.Малюємо водорості, ракушки.

6.Робимо забарвлення підібраними кольорами.

– Ви повинні в своїх роботах також використати або контраст, або нюанс.

VІ. Самостійна практична робота учнів

Учні створюють композицію «Підводний світ»

VІІ. Підсумок уроку

- Які кольори називають контрастними? Назвіть їх.

- Які кольори називають нюансними? Назвіть їх.

- Наведіть приклади контрастів і нюансів в оточуючому світі.

VІІІ. Домашнє завдання

Спостерігати за птахами, пригадати їх будову.


Відео до уроку можна переглянути за посиланням

https://video.novashkola.ua/5-klas/obrazotvorche-mistectvo-5-klas/urok-13/

                                                        ❤❤❤                                             


                        Конспект уроку образотворчого мистецтва у 5 класі 

Тема.  Живопис. Хроматичні та ахроматичні кольори. Знайомство з тоном, світлотою та насиченістю. Композиція в техніці гризайлі «Похмурий день».

Мета:
формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця;

інформаційна компетентність: здатність володіти і оперувати інформацією

предметні мистецькі компетентності:

продовжувати знайомити учнів з виражальними можливостями живопису;
вдосконалювати знання    учнів   про   хроматичні   і   ахроматичні кольори, про пейзаж;
знайомити учнів з технікою гризайль та послідовністю її виконання в живописі;
знайомити учнів з поняттям про тон, світлоту, насиченість;
розвивати  композиційні  уміння та  навички учнів;
вчити створювати композицію в техніці гризайлі.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ


І. Організаційний момент

Привітання.  Перевірка готовності учнів до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

- З яким видом образотворчого мистецтва ми почали працювати на минулому уроці?

- Назвіть основні кольори.

- Які кольори називають теплими?

- Які кольори називають холодними?


II. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та завдань уроку.

Демонстрація чорно-білих зображень
- Чорно-білі зображення – цікаві зображення. Вони з'явилися    не вчора. Давайте зробимо невеличку екскурсію в історію за допомогою цих зображень (Робота із зоровим рядом)
-    Коли француз  Нісефор Ньєпс у 1822 році і Жак Даггер у 1826 році зробили перші у світі закріплені фотознімки, то вони були чорно-білі.
-    Пізніше, у 1895 році, брати Люм′єр показали перші рухомі картинки, які ми зараз називаємо кінематографом. Вони теж були чорно-білі. Кіно стало відкриттям 20 століття…
-    І коли у 1936 році було винайдено телевізор, а значить і ще одне диво 20 століття – телебачення, то картинка на екрані була теж чорно-біла.
- Це лише кілька прикладів. Згодом стало можливим робити і кольорові знімки, і кольорове кіно, винайшли кольорові телевізори, але чорно-білі зображення до цих пір залишаються у нашому житті… Чорно-білі зображення існують у нашому світі поряд із кольоровими і не можна сказати, що вони негарні. Вони просто дещо інші.
      Нещодавно по телебаченню демонструвався легендарний, як зараз кажуть, знаковий фільм - «Сімнадцять миттєвостей весни». Цей фільм був знятий у 1973 році на чорно-білу плівку, але зовсім недавно ми мали змогу побачити його у кольорі завдяки цифровим технологіям.
- Розглянемо ось цей кадр фільму, де Штірліц, герой В'ячеслава Тихонова, милується весняним лісом. (Робота із зоровим рядом). Перед вами чорно-білий і кольоровий кадри з фільму.
-    Скажіть, чим принципово відрізняються ці кадри?
-    Яка з картинок є більш реалістична?
- Звичайно ж кольорова, адже наш світ є кольоровим і було , мабуть дивним, якби люди із їх аналітичним розумом не задумались чому це так і не придумали б якусь науку, яка вивчає це чудесне явище нашого світу.
     Оголошення теми уроку. Живопис. Хроматичні та ахроматичні кольори. Знайомство з тоном, світлотою та насиченістю. Композиція в техніці гризайлі «Похмурий день».


IV. Вивчення нового матеріалу
Робота з презентацією «Кольорознавство»

Презентація «Кольорознавство» авт. Одарчук О.М.

https://www.slideshare.net/VadimGenov/ss-42605660
-    Діти, а зараз із огляду на нашу наочну лекцію, давайте розділимо усі фарби на кольорові і безколірні (хроматичні і ахроматичні).
-    Скажіть, якими фарбами потрібно буде працювати в техніці гризайль? (Білою і чорною, утворюючи за їх допомогою всі потрібні відтінки сірого кольору).

V. Визначення практичних завдань уроку 

https://video.novashkola.ua/5-klas/obrazotvorche-mistectvo-5-klas/urok-12/
-    А перейти до практичної частини уроку я хочу доручити нашим друзям – панові Олівцю та пані Фарбі.
(Фрагмент ППЗ «Образотворче мистецтво 5 клас» (Версія 2.0 ПП «Контур плюс»).
Пан Олівець . Пані Фарбо, з чого розпочнемо працювати в техніці гризайль? Нам потрібно не лише виконати малюнок, а й передати простір. Як цього досягти?
Пані Фарба. Відчуття глибини простору передають кількома планами. Так, наприклад, найчастіше художники створюють простір за допомогою переднього, середнього та дальнього планів. Подивіться, як це гарно вийшло у Сінріо Сакаї.
Пан Олівець. Уявіть найзвичайнісінький для нашої місцевості пейзаж та намалюйте його.

-    А зараз давайте всі уважно подивимось, як працює над таким завданням Художник, як під чарівним пензлем Майстра з’явиться шедевр! (Фрагмент ППЗ «Образотворче мистецтво 5 клас» (Версія 2.0 ПП «Контур плюс»).

      Під час перегляду фрагменту вчитель коментує дії художника.
Коментар вчителя.
1.    Як ви бачите, художник одним помахом руки відділяє небо від землі, намічаючи лінію горизонту олівцем. Це, власне, все, що потрібно буде зробити олівцем. Решту малюнка ми будемо відразу виконувати фарбами.
2.    Для роботи обов’язково потрібна палітра. Зверніть увагу як майстер розводить фарбу.
3.    Розпочинаємо роботу з верху аркуша і ведемо поступово вниз горизонтальними мазками за допомогою широкого пензля.
4.    Зверху небо беремо середнього сірого тону. Вниз, до горизонту небо висвітлюється. Земля ж навпаки, світліша на лінії горизонту, а наближаючись до переднього плану, тобто до нижнього краю листа, темнішає.
5.    Далі розпочинаємо роботу над об’єктами дальнього плану. Підбираємо не надто темний тон, пам’ятаючи, що те, що ближче до нас, має бути темнішим.
6.    Погляньте, як художник, легкими рухами пензля проробляє дерева і будинки. Зверніть увагу, що майстер не бере фарбу з баночок відразу на роботу, а кожен колір утворює на палітрі. Можна сказати, що палітра є посередником між баночкою фарби і малюнком.
7.    Тепер переходимо до переднього плану. Оскільки ми не маємо лінійного рисунка, то свій задум потрібно постійно тримати в голові, працювати усвідомлено, логічно, так, наче дерева , кущі, трави «ростуть» на ваших очах.
8.    Тепер художник працю кінчиком пензля, постійно утворюючи потрібний тон сірого кольору, а також пам’ятаючи, що гуаш повинна бути непрозора, густа, як сметана.
9.    Подивіться, який чудовий вийшов краєвид. Так і хочеться опинитися на цій доріжці і побігти нею у місто!

Фізкультхвилинка.
-    А зараз – увага! Дощ!
-    Подув вітер. (Тремо долоню об долоню до відчуття теплоти).
-    Задріботіли перші краплі дощу. (Клацаємо пальцями).
-    Дощ посилюється. (Плескаємо в долоні).
-    Дощ переходить у зливу (Плескаємо долонями по колінах).
-    Падає град. (Тупаємо ногами).
-    Дощ потроху вщухає. (Плескаємо долонями по колінах).
-    Стає рідшим. (Плескаємо в долоні).
-    Падають останні краплі. (Клацаємо пальцями).
-    Дме легенький вітерець, проганяючи хмари. (Тремо долоню об долоню до відчуття теплоти).
-    Виходить довгождане сонечко! Заряджає нас бадьорістю і енергією! (Встаємо, потягуємось вверх, до сонця).

 

VІ. Практична робота
- А зараз всю енергію, отриману від сонця, вкладіть у вашу роботу!

А щоб підтримати ваш творчий настрій я пропоную працювати під музику із кінофільмів, якій прослідковується тема похмурого дня, дощу, сумного настрою в природі.
     Під час роботи звучить музика з кінофільмів «Осінній марафон», «Службовий роман», «Блюз під дощем», «Шербурзькі парасольки». (електронний додаток до конспекту уроку, папка «Музика до уроку»).


    VIІ. Підсумок уроку

    Обговорення робіт учнів

Оцінювання робіт

- Які кольори називають хроматичними?

- А які ахроматичними?

- Якими кольорами ми користувались на уроці?

- Сподобався вам урок?


    VIІI. Домашнє завдання

Спостерігати за рибками у акваріумі.

         ❤❤❤


Конспект уроку образотворчого мистецтва (5 клас)

Тема: Живопис. Виражальні можливості живопису. Кольорознавство.

Мета:

Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця; 

громадянську компетентність: шанобливе ставлення до природи.

Формувати предметні компетентності:

активізувати знання учнів про мистецтво живопису; вдосконалювати навички роботи фарбами і кольором; вчити повністю заповнювати площину аркуша зображенням; розвивати естетичні смаки; формувати ціннісне ставлення до мистецтва.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Матеріали та бладнанння : Олівець, гумка, кольорові олівці, фарби..

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та завдань уроку.

Світ художника дуже різноманітний, як і матеріали, за допомогою яких він створює картини. Особливістю кожного виду мистецтва є засоби виразності. Наприклад, у живопису особливим є колір. Він створює в картині настрій та яскравість сприймання.

-         А в яких кольорах ви бачите осінь?

Послухайте, як красиво описує чарівницю-осінь поет Володимир Сосюра:

Облітають квіти, обриває вітер

пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито

осінь жовтокоса на баскім коні.

А ось що пише Ліна Костенко:

Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим.

А листя просить: – Виший нас зеленим!

Ми ще побудем, ще не облетим.

-       Сьогодні ми поглибимо ваші знання про живопис та особливості використання кольору, щоб краще розуміти твори мистецтва художників та створимо композицію «Осінній день».

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

Змішуючи на палітрі кольори, художник отримує різноманітні відтінки, які допомагають йому глибше розкрити зміст картини. Чим талановитіший живописець, тим більше відтінків бачить його око. Не можливо собі уявити, яким колористичним багатством володіє кожен майстер.

- Що таке колір?

Колір (від грец. «хромос») - це одна з ознак предметів, які ми бачимо, усвідомлене зорове відчуття.

Будь-яку картину можна створити в певній кольоровій гамі: теплій або холодній.



-         Які є три основні кольори?

-         Які кольори називають теплими? А які холодними?

-         Які кольори ми отримаємо?

Ч + Ж = ?

Ж + С = ?

Ч + С = ?

ІV. Визначення практичних завдань уроку

Послідовність виконання:

1.     Виконай рисунок олівцем.

2.     Змішай кольори на палітрі та створи потрібні відтінки.

3.     Зафарбуй небо, землю, крони дерев

4.     Тонким пезлем намалюй стовбури, гілки, траву, опале листя.

Фізкультхвилинка

V. Самостійна творча робота учнів.

Учні створюють композицію «Осінній день»



VІ. Підсумок уроку

-         Що є засобом виразності живопису?

-         Які кольори називають основними? Які похідними?

-         Які кольори називають теплими? Які холодними?

VІІ. Домашнє завдання. Переглянути старі фотографії

Відео до уроку можна переглянути за посиланням 

https://video.novashkola.ua/5-klas/obrazotvorche-mistectvo-5-klas/urok-03/

Немає коментарів:

Дописати коментар