Конспекти уроків 6 клас

 

КОНСПЕКТ УРОКУ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

6 клас

Тема: Квітковий натюрморт

Мета:

Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця;

інформаційна компетентність: здатність володіти і оперувати інформацією;

громадянську компетентність: шанобливе ставлення до природи.

Формувати предметні компетентності:

вчити учнів малювати натюрморт, правильно передаючи розмір, форму, пропорції предметів використовувати різні способи та прийоми;

стимулювати зацікавленість творами світового мистецтва;

сприяти розвитку образного просторового мислення, творчих здібностей та фантазії учнів;

виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, любов до природи.

Матеріали та інструменти для учнів: альбом, графітовий олівець, гумка, фарби (акварель, гуаш), пензлі.

Тип уроку: комбінований.      

ХІД УРОКУ.

I. Організаційний момент.

- Доброго дня всім. Чи готові ви творчо працювати? У всіх є для цього необхідні матеріали? Тоді – до роботи! Сьогодні працюємо під девізом

Слайд 1.

              Відповідай впевнено! Фантазуй необмежено! Працюй з віддачею!

 II. Актуалізація опорних знань. Гра «Види мистецтва». Пропоную вам встановити відповідність між терміном і визначенням.

На партах у дітей картки з визначенням видів мистецтва, у вчителя картки з назвами видів мистецтва. Учні повинні назвати термін, який відповідає визначенню та прикріпити його на дошку:

Слайд 2.

Види мистецтва

живопис

 графіка

 скульптура

архітектура

декоративно-прикладне мистецтво

Вид образотворчого мистецтва, що відтворює предмети та явища за допомогою фарб; художнє зображення, створене фарбами на площині (папері, полотні, картоні, дошці, стіні, склі) - живопис (малярство).

Вид образотворчого мистецтва основними виражальним засобами якого є  лінія, пляма. штрх, тон, крапка;  малюнок, виконаний олівцем, пером, пензлем, вуглем тощографіка.

Вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну, тривимірну форму і виконуються із твердих чи пластичних матеріалів - скульптура. 

Мистецтво проектування будівель; система будівель та споруд, які формують просторове середовище для життя і діяльності людей відповідно до законів краси - архітектура .

Вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні предметів, що мають художні якості і призначені для задоволення практичних потреб (посуд, тканина, меблі) людини, прикрашання житла, парків, архі­тектурних споруд - декоративно-прикладне мистецтво.

Кожному виду образотворчого мистецтва, підпорядковуються певні жанри. Назвіть жанри живопису за картинами (показую картини - пейзаж, натюрморт, портрет, історичний, побутовий, батальний, міфологічний, релігійний, казково-билинний, анімалістичний).

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Сьогодні на уроці ви поглибите свої про один із жанрів образотворчого мистецтва та створите натюрморт «Квіти у вазі» (слайд 3).

Завдання (слайд 4).:

1.     Ознайомитись з історією виникнення натюрморту

2.     Освоїти техніку його виконання.

3.     Вибрати композицію для власного натюрморту

4.     Виконати роботу

5.     Проаналізувати виконані роботи.

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

-         Пригадайте, що таке натюрморт?

Слайди 5, 6. Натюрморт (фр. «мертва природа») - жанр образотворчого мистецтва, твори мистецтва з зображенням неживих предметів (посуду, овочів, фруктів, квітів тощо).

 Натюрморт поряд з визначенням «мертва природа»  має ще одне визначення - «тихе» або «нерухоме життя».

Слайд 7. Речі, що оточують людину, привертали увагу художників з давніх-давен, тому ми бачимо їх у фресках Стародавнього Єгипту й Стародавнього Риму, в середньовічному живописі на релігійну тематику, в портретах.
      Спочатку речі на картині були лише деталями, як, скажімо, стіл з посудом на фресці «Тайна вечеря» Леонардо да Вінчі.

До речі, в іконі, стінописі, портреті минулих часів кожен предмет  мав особливе значення. Наприклад, біла троянда чи лілея символізували душевну чистоту, пальма - вічність, людський череп – смерть. Предмети ніби розповідали глядачеві про свого власника або доповнювали зміст оповіді.

Слайд 8. Уперше натюрморт набув самостійного значення в VI ст. в Китаї як «живопис квітів». Квітковий натюрморт - улюблений жанр багатьох живописців. Розмаїття форм і кольорів квітів дає змогу передати неперевершену красу світу природи. Зазвичай композиція квіткових натюрмортів досить проста: ваза з квітами, яка може доповнюватися фруктами, предметами побуту (посуд, книжки, свічники тощо). Проте саме квіти - головна «дійова особа» в картині.

У Європі натюрморт виділився в окремий жанр наприкінці XVI ст. Історію європейського натюрморту розпочала станкова картина італійського художника Караваджіо «Кошик з фруктами» (1590-ті роки).
     У XVII ст. натюрморт набув поширення в мистецтві країн Західної Європи. Справжній розквіт цього жанру спостерігався в Голландії та Фландрії (сучасна Бельгія) у XVII ст.

Слайд 9. Це цікаво. У голландському мистецтві квітковий натюрморт утвердився як самостійний жанр у творчості Амброзіуса Босхарта Старшого (XVII ст.). На полотнах Босхарта поруч із букетами зображені ящірки, метелики, мушлі оригінальної форми та забарвлення.

Які деталі, характерні для старовинних натюрмортів, зображені художником ви помітили?

-         Яке значення мають предмети, зображені на натюрмортах?

Амброзіус Босхарт Старший «Букет в арочному вікні».

 

Слайд 10. V. Випереджувальне завдання «Портрет митця» (розповідь учнів).

Вінсент ван Гог (1853-1890) - голландський живописець, учитель, проповідник. Мав загострене почуття милосердя, багато допомагав бідним. Однак сам жив у нестатках, самотньо.

У зрілому віці Ван Гог захопився мистецтвом. Відвідував Академію мистецтв в Антверпені, але живописній майстерності навчався самостійно, копіюючи картини старих майстрів. У самобутній спадщині всесвітньовідомого митця побутові картини, пейзажі, натюрморти, портрети. Живопис його надзвичайно емоційний, палітра кольорів яскрава і напружена. Характерною є техніка виконання робіт – мазки.

Вінсент ван Гoг. Автопортрет  

Серед шедеврів митця натюрморт «Соняшники».      

           Третій варіант: зелено-блакитний фон, 91 × 72 см, Нова пінакотека, Мюнхен

Історія створення картини.  Коли Вінсент ван Гог писав свої «Соняшники», в нього, навіть, не було грошей на купівлю фарби, і він звичайно ж не знав, що через сто років,  у 1987 році, одне з полотен з соняшниками буде продане за 22 мільйони фунтів стерлінгів (30,5 млн доларів на теперішній час). А поки що він писав брату Теодору: «У кожного художника є свої улюблені квіти - своя спеціальність. Для мене це соняшники. Зараз я працюю над четвертою картиною з соняшниками. Вона являє собою букет з 14 квітів на жовтому фоні».

Всього було написано біля 19 картин з соняшнками. Композиційно деякі з них відрізняються лише в незначних деталях: букет той самий, але різні вази, різний фон.

 Четвертий варіант: жовтий фон, 92.1 × 73 см, Лондонська національна галерея                      

Підпис художника розташований збоку на вазі з соняшниками, як і сама картина, є своєрідною «маркою» Ван Гога.

 

Слайд 11.  Букет у квітковому натюрморті може бути складеним з рослин або їх частин (гілочок, листя, плодів тощо). Головне, щоб елементи букету гармонійно поєднувались і утворювали вишукану композицію.

Слайд 12.  Квіткові натюрморти можуть бути як реалістичні, так і декоративні.

 Фізкультхвлинка. Погляньте один на одного, посміхніться, якщо ви любите свою Батьківщину - покладіть праву руку на серце; якщо хочете миру та спокою в нашій країні - потисніть один одному руку.

 

VІ. Практичне завдання. Створення композиції «Квіти у вазі».

Малюючи квітковий натюрморт, пам’ятайте, що:

- композиція натюрморту повинна бути виразною і природною;

- предмети натюрморту мають ясно читатися, не “розпадатися” на окремі групи, бути пов’язаними між собою розташуванням, колоритом.

Слайди 13, 14. Послідовність виконання роботи

1.       Малюємо контур вази. Спочатку коло в центрі аркуша. Зверху залишимо місце, щоб помістити шийку посудини і самі квіти.

2.       Домальовуємо шийку глечика у формі циліндра.

3.       Проводимо стебла і зображаємо бутони квіток.

4.     Далі потрібно надати форму вазі.

5.     Промальовуємо квіти і надаємо їм гарної форми.

6.       Потрібно акуратно стерти невидимі допоміжні лінії. Тепер можна розфарбовувати.

7.       Вазу постараємося розфарбовувати, проводячи лінії вздовж її контуру, щоб підкреслити форму й додати об'єм. Роздивіться уважно малюнок: ліва сторона темніша, а права світліша, так як з цього боку падає світло. Перехід повинен бути поступовий. У підстави самої вази і біля горловини більш темні лінії. Їх теж проведемо вздовж контуру, продовжуючи форму вази. І залишилося розфарбувати самі квіточки.

VІІ. Підсумок уроку. Виставка і аналіз кращих робіт учнів.

Інтерактивна вправа «Інтерв'ю».

-           Над якою темою працювали сьогодні на уроці?

-           Що нового дізналися?

-           Чи вдалося виконати  практичне завдання?

-           Чи був урок цікавим?

 VІІІ . Домашнє завдання:

Аналізувати кольорову гаму народного натюрморту.

Немає коментарів:

Дописати коментар